יום שישי, 22 ביוני 2012

התנתקות מבית הספר

כפי שנהוג במקומותינו, תלמידי כיתה י"ב סיימו את לימודיהם כשלושה שבועות לפני שאר התלמידים, מפני שהם משוחררים מבחינות סוף הסימסטר האחרון. טקס הסיום רב הרושם (שבו כזכור אנחנו לא השתתפנו), שהתקיים לפני סיום הלימודים בבית הספר, שבו הם קיבלו את תעודת הגמר, הכרוכה בנרתיק עור מהודר חתם פרק ארוך ומייגע בחיי התלמידים ורבים מהם נסעו מייד אחריו למה שידוע פה בכינוי "שבוע החוף" (Beach Week)  ארוע מעצב (אם כי לא מחייב) בחיי בוגרי בית הספר לא פחות ממסיבת ה"פרום" וטקס סיום הלימודים. זה הדבר הכי דומה ל"טיול השנתי" או למחנה קיץ  - אבל בלי מורים, הורים ומדריכים. רבים מהתלמידים הבוגרים מתארגנים בקבוצות, שוכרים בתים או דירות בעיירת נופש על הים ונוסעים עם חברים, בלי הורים ומבוגרים אחראים, לשבוע של פריקת עול טוטאלית, שבו הם שותים (למרות שטרם הגיעו לגיל השתיה שהוא 21) ומתהוללים באין מפריע. לחלק נכבד ממשתתפים זו הפעילות החברתית הראשונה הנעשית ללא פיקוח הורים או מבוגרים אחראים אחרים וחלק נכבד מההורים מתנסה לראשונה בשחרור הרצועה מה שהופך את סיום בית הספר לארוע מכונן עבור התלמידים וההורים כאחד, שבו הילדים עוברים תהליך התבגרות חד ומהיר וההורים מאבדים את הסמכות ואת השליטה המוחלטת על כל האספקטים של חיי הילדים.

שלא כמו בישראל, תלמידי תיכון פה חוסים תחת כנפי הוריהם, שרבים מהם מעידים על עצמם בגאווה, שהם "הורים הליקופטרים" כלומר,  חגים מעל הילדים, המורים, המאמנים, בית הספר  וכל מערכת שבה הילדים שלהם נמצאים  כדי להבטיח את שלומם ובטחונם כמו גם את ציוניהם מעמדם ומקומם בכיתה, בנבחרת הספורט, בתזמורת ובמועדון זה או אחר. העלבון הכי נורא שאפשר להטיח פה בהורה הוא שהוא לא מעורב בבית הספר וגאוות ההורה ההליקופטר היא על השתתפותו האקטיבית והאינטנסיבית בחיי בית הספר על ארגוניו השונים המכונסים כולם תחת ה PTA, שהוא ארגון ההורים והמורים הפועל לצד בית הספר. ארגון זה מפעיל "ליסטסרב" listserv שהוא אתר מנויים אינפורמטיבי ותוכנה לניהול קבוצות דיון שתפקידה להפיץ אימיילים המתקבלים מהמנויים לכל חברי הקבוצה. באמצעות ההרשמה לקבוצת המנויים הזאת יכולים גם ההורים הלא מעורבים בפעילויות בית הספר להיות מעורבים וירטואלית, לקבל אינפורמציה על המתרחש בתחומי בית הספר ומחוצה לו, להגיב, להציע הצעות וכמובן למתוח בקורת או להשתלח בהורים-מגיבים אחרים, מה שהופך את רשימת התפוצה הזאת לזירת היאבקות בין ההורים ולכר פורה לפרסום חינם כאשר כל מגיב מצרף חתימה האלקטרונית הכוללת את העיסוק המקצועי שלו ואיך ליצור עימו קשר. כך אנחנו לומדים גם על ההירככיה המעמדית ולמה אנשים מסוימים יכולים להקדיש את זמנם לשירות מערכת החינוך שאינה מעסיקה שלהם.

באמצעות הליסטסרב למדנו שדרושים הורים לליווי מסיבות הריקודים הנערכות בבית הספר ובחסותו פעם או פעמיים בשנה. הרעיון העומד בבסיס המסיבות האלה הוא אותו רעיון העומד מאחורי כל הפעילויות שנערכות בתחומי בית הספר ובחסותו אחרי שעות הלימודים הרגילות (ואינן חלק מתוכנית הלימודים) ומאחורי תוכניות שיקום במוסדות לעבריינים צעירים: סובלימציה ופיקוח. על פי הנחת הפיקוח, מי שעסוק בלימודיו כל היום (ויש לנו יום לימודים ארוך) ואחר כך משתתף בפעילויות כגון ספורט תחרותי, מועדון ויכוחים, נבחרת מתמטיקה, הפקת תיאטרון, ומועדון זה או אחר, המתקיימות יום יום לאחר הלימודים עד שעות הערב - ועם בוא הערב עסוק בהכנת שיעורים (הזמן הממוצע הוא ארבע שעות ביום, או בלילה) לא ימצא פנאי לצאת לתרבות רעה, להסתובב בלילות ברחובות ולעשות מה שההורים והמורים לא רוצים שהוא יעשה, תחת המשמרת שלהם, למשל סקס.
למושג "הורה מלווה" יש פה משמעות שונה ממה שהכרנו בארץ והליווי כאן לא כולל אמצעי לחימה וחבישה אלא פיקוח מוסרי. תחת הקריאה להורים להתנדב "ללוות" את מסיבות הריקודים מצאנו את תיאור תפקיד המלווה. לוודא שהבנות לא לובשות חצאיות קצרות מדי או גופיות חושפניות מדי, לעמוד בפתח השירותים של הבנים והבנות ולוודא שזוג שאינו מאותו המין לא נכנס יחד לתא, לעמוד בשער אולם הספורט בו נערכת המסיבה ולבדוק את הנכנסים והיוצאים, לוודא שהרוקדים לא נצמדים...לא מתנשקים ולא נוגעים זה בזה באופן לא צנוע. מי שעובר על החוק מסתכן בטלפון להוריו שמתבקשים לבוא ולקחת אותו הביתה מייד והוא מנוע מלהשתתף במסיבות הבאות. כששירה נסעה עם התזמורת לסופשבוע בניו יורק, תפקיד ההורים המלווים היה לחתום את דלת חדר המלון בו ישנו ארבעה בנים או ארבע בנות בסרט דביק כדי למנוע מהבנים והבנות להיכנס אלה לחדרם של אלה, ולעשות משמרות של סיבובים במסדרון. אצלנו יש סדר ומשמעת. כשילדים פה רוצים לעשות מסיבה לחבריהם הם לא יכולים לגרש את ההורים מהבית מפני שההורים של הילדים הבאים למסיבה מצפים שההורים המארחים יהיו בבית, יפקחו על המתרחש ויוודאו שלא שותים ולא עושים סקס. עד הגיל שבו הילדים מתחילים פה לנהוג (16) ההורים משתמשים בתפקיד הנהג כדי לפקח על פעילות הילדים שלהם. במקרים רבים הם מתקשרים לבית שבו הילד שלהם אמר שהוא נמצא כדי לאמת את דבריו ולברר עם בעלי הבית את סוג הפעילות המתרחשת בו.

לצד הליסטסרב שמפעיל ועד ההורים, שבו אנחנו מתעדכנים כל יום, כל היום, על פעילויות בית הספר ועל חיי הילדים בו, מערכת החינוך שלנו מפעילה אתר בשם "אד-ליין" Edline , שבו אנחנו מתעדכנים כל יום, כל היום על הציונים, האיחורים והחיסורים של הילדים שלנו. על פי החוק, שנועד להגביר את הפיקוח והאכיפה של ההורים על ההתנהגות האקדמית של ילדיהם ולעודד שקיפות של המערכת מול ההורים, המורים מחויבים לדווח לאתר הזה על כל ציון הניתן בגין הכנת שיעורי בית, בוחן או מבחן מסכם, כמו גם על איחורים וחיסורים שעלולים לגרום לירידה בציון, וההורים מחויבים להירשם לאתר ולהתעדכן על המצב האקדמי של ילדיהם כאשר האתר "שולח" דיווחים ואתראות בכל פעם שיש עדכון. המורים מחויבים לדווח לאתר גם על תוכנית הלימודים, מערכי השיעור, בחינות צפויות וכל מה שקשור לקורס שלהם ובכך מסתיים עידן התירוצים ההיסטורי : לא הייתי בבית ספר, הייתי חולה, לא רשמתי את השיעורים וכו'. וכך יושב לו ההורה אל שולחן עבודתו כשחשבון האימייל שלו פתוח ו"פינג" - אימייל מ"אד ליין" : ציון הקורס באנגלית של התלמיד איתי יסעור - 70. האימייל מגיע עם טבלה המסבירה ממה מורכב הציון. "רגע רגע" אני אומרת לעצמי, אתמול בלילה הציון היה 80, מה קרה הבוקר? הטבלה מסבירה את עצמה. אפס מתוך עשר בקטגורית שיעורי בית ואיחור לשיעור. הממממ. אני שולחת SMS לאיתי. "למה איחרת היום לשיעור אנגלית"?  "המורה למוסיקה השאיר אותי אצלו עשר דקות אחרי השיעור לדבר על הקונצרט". "ולמה לא עשית שיעורים"? אני שואלת ב SMS נוסף. "עשיתי אבל הוא אסף אותם בתחילת השיעור". אני עושה "פינג" למורה לאנגלית מתוך האתר של "אד ליין". "איתי אמנם איחר אבל יש לו את השיעורים". "פונג" "הוא יכול לתת לי אותם בסוף היום אבל אני אצטרך להוריד לו כמה נקודות על האיחור". ה"פינג" הבא לא מאחר לבוא. ציון הקורס באנגלית נכון לעכשיו 75.

כמה ימים לאחר טקס סיום הלימודים שבו איתי לא השתתף,  הוא הלך לבית הספר לקבל את התעודה שלו, בכריכת עור מהודרת. זה קרה אחרי שבוע מורט עצבים שבו לא היה ברור אם הוא הצליח לעבור בשלום את הקורס במתמטיקה ומ"אד ליין" לא באה הישועה. המורה היתה עסוקה במבחני סוף השנה ולא עדכנה. באמצע מחול הניצחון שחוללנו למראה התעודה נשמע "פינג" מכיוון המחשב. זה "אד ליין" אמרתי בפאניקה. "מה זה משנה" שאל איתי בתמיהה. "אולי יש שם ציון במתמטיקה אמרתי". איתי הסתכל עלי כעל מוכת שיגעון. "את מחזיקה את תעודת הסיום שלי, עם שלושה העתקים. מה איכפת לך "מאד ליין"? וחוץ מזה הגיע הזמן להתנתק".
להתנתק? זה חבל הטבור שלי לבית הספר ולעולם. ארבע שנים של שירה וארבע של איתי. זה האתר שאני מקבלת ממנו הכי הרבה אימיילים ביום, יחד עם הליסטסרב של ועד ההורים כמובן. בלעדיהם, איך תיראה תיבת המכתבים העלובה שלי. איך אני אדע מה קורה בבית ספר? מתי הבחינות לנבחרת החותרים? מי ניצח בתחרות מועדון הויכוחים? האם עלינו לגמר בשחיה, מתי מתקיימת תערוכת תלמידי המחלקה לאמנות, אולי צריך מלווים למסיבת הריקודים או מתנדבים לארוחת הבוקר למורים בתחילת השנה, מארגנים ליריד הספרים המשומשים, נהגים לנסיעה של התזמורת. מה פתאום להתנתק.
השבוע קיבלתי את הפינג האחרון לשנה זו עם סיומה הרשמי של שנת הלימודים שבו הוא מציע לי להתנתק מהשירות אם אני לא רוצה לקבל יותר אימיילים. אין ברירה, הגיע הזמן להיגמל ולתת לגוזל לעוף. התגברתי על היצר ולא נכנסתי למערכת כדי לראות את הציונים הסופיים.
התעודה בידינו, ניצחנו. 
 אבל למה להתנתק?

   
 New Report(s) for Itai Yasur 
 Location  Report Title  Date 
 ASTRONOMY B  Marking Period 4 as of Jun 13...  06/18/12 
 SPANISH 2B  Marking Period 4 as of Jun 13...  06/18/12 
 HON ENGLISH 12B  Marking Period 4 as of Jun 13...  06/18/12 
 STATS/MATH MDL B  Marking Period 4 as of Jun 13...  06/18/12 
 PUBS EDIT/BIZ  Marking Period 4 as of Jun 13...  06/18/12 
 HON JAZZ ENSEM B  Marking Period 4 as of Jun 13...  06/18/12 
 HON SYMPH ORCH B  Marking Period 4 as of Jun 13...  06/18/12 
This email was sent to Itai' Yasur's parent  because this address was registered at www.edline.net 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה